Jak przy pomocy światła budować klimat w budynkach użyteczności publicznej?

0
792
Jak przy pomocy światła budować klimat w budynkach użyteczności publicznej

Wchodząc do pomieszczenia, które odwiedzamy po raz pierwszy zwracamy uwagę przede wszystkim na wystrój tego miejsca, a nic tak nie buduje klimatu pomieszczenia jak jego aranżacja. I tu nie mowa tylko o aranżacji kolorystycznej czy wyposażeniu, ale też o aranżacji świetlnej. To ona potrafi wydobyć lub zgasić wielogodzinne starania dekoratorów wnętrz.

Oczywiście natężenie światła, jego barwa i ilość lamp czy reflektorów zależy od rodzaju i charakteru budynku, dlatego warto znać kilka sztuczek, które pozwolą na wydobycie tego co najlepsze z pomieszczeń, które odwiedzamy podczas zakupów czy spotkań z przyjaciółmi.No to ruszajmy z informacjami!

Światło z sklepach meblowych

Sklepy z akcesoriami wyposażenia wnętrz to jedne z tych pomieszczeń, w których światło odgrywa naprawdę znaczącą rolę. W sieci sklepów Ikea można zaobserwować praktykę zabawy natężeniami i odcieniami światła. W pomieszczeniach, które są stylizowane na sypialnie lub prezentują same łóżka światło jest przygaszone, z reguły ciepłe, budujące klimat intymności i przyjemnego relaksu. Światła w pomieszczeniach stylizowanych na kuchnie są nieco jaśniejsze lub całkiem jasne, wszystko w zależności od kolorystyki pomieszczenia. Oświetlenie jest tak ustawione, aby wydobyć z pomieszczeń to, co w nich najlepsze i najpiękniejsze. Chodzi też o to, aby kupujący mógł poczuć się jak w prawdziwej kuchni czy sypialni i na podstawie tego wrażenia zadecydował czy dane pomieszczenie odpowiada jego oczekiwaniom. Światłem można budować też klimat przytulności – doskonale sprawdzają się tutaj modne ostatnimi czasy lampy ledowe o klimatycznej pomarańczowej barwie. Są one stylizowane na klasyczne żarówki żarowe, co sprawia, że wnętrze nabiera dodatkowo stylowego charakteru.

Światło w sklepach spożywczych

Mogłoby się wydawać, że budowanie klimatu światłem w sklepach spożywczych nie ma najmniejszego znaczenia. I faktycznie w dużych sklepach sieciowych światło wszędzie wydaje się być identyczne: bardzo jasne i raczej chłodne. Jednak przykładem budowania klimatu światłem są sieci delikatesów Alma lub Piotr i Paweł. Tutaj światło jest zdecydowanie cieplejsze, przygaszone. Być może wszystko za sprawą ciemniejszego wystroju wnętrza, które zamyka się w odcieniach ciemnej zieleni, brązu i czerni. Jednak również natężenie światła i jego temperatura barwowa nie jest w tych miejscach przypadkowa. Odnoszę wrażenie, że w tego typu sklepach można się zrelaksować, bo natężenie światła kojarzy się z przygaszonym światłem w domu, co z kolei kojarzy się z odpoczynkiem.

Dodatkowo w sklepach spożywczych, gdzie głównym elementem wystroju są półki z produktami, światło, które na nie pada nie jest bez znaczenia. Inne światła powinny być zamontowane na przykład w lodówkach z jedzeniem, inne w działach z wyposażeniem domu. W działach mięsnych, rybnych czy z nabiałem najczęściej stosowane są świetlówki LED. Dzięki wykorzystaniu tego rodzaju oświetlenia zostaje zachowany wysoki poziom bezpieczeństwa jak i standardów związanych z higieną pracy, ale jest to również najbardziej ekonomiczny sposób na atrakcyjną ekspozycję oferowanego asortymentu sklepu. Warto wiedzieć również, że w przypadku oświetlenia produktów spożywczych istotne jest podkreślenie ich walorów kolorystycznych, które świadczą o ich świeżości i działają na zmysły. Narząd wzroku i przekształcone za jego sprawą obrazy wzbudzają w nas największe potrzeby posiadania i określone emocje, a co za tym idzie, nierzadko zdarza się, że to właśnie wzrok pozwala nam ocenić poziom atrakcyjności produktów. Co więcej może pobudzić inne zmysły do działania – na przykład wyobrażamy sobie smak i zapach danego produktu tylko i wyłącznie na podstawie obserwacji.

Światło z sklepach odzieżowych

Przy projektowaniu oświetlenia dla sklepów odzieżowych niezwykle ważna jest barwa światła użytego do wystroju. Kolor to niezwykle ważny czynnik zakupowy. Bardzo często to właśnie on wpływa na decyzje konsumentów. Źle dobrane światło może skutecznie zniekształcić realne barwy produktów, a co za tym idzie zniechęcić do kupna. Nawet jeśli konsument zdecyduje się na kupno towaru, po zobaczeniu jego realnych barw w domu zapewne zwróci towar i prawdopodobnie straci zaufanie do marki. Warto więc zainwestować w oświetlenie, które odda jak najlepiej naturalne kolory produktów. Taki efekt najłatwiej można osiągnąć poprzez zastosowanie oświetlenia najbardziej odpowiadającemu światłu dziennemu, innymi słowy o temperaturze barwowej zbliżonej do światła dziennego. Nie warto również kombinować z mieszaniem barw światła. To może wprowadzić chaos i być męczące szczególnie dla personelu sklepu.

Kolejnym istotnym elementem w oświetleniu sklepów z odzieżą, jest odpowiednio rozmieszczone oświetlenie. Zbyt ciemne pomieszczenia z powodu ograniczenia ilości światła nie zdają egzaminu. Warto zamontować więcej światła po to aby nie przekłamywać barw a zainwestować na przykład w ciemniejsze meble lub ściany, które zbudują wraz ze światłem przyjemny klimat, a nie wpłyną na nierealistyczny odbiór produktów.

W odniesieniu do wszystkich rodzajów pomieszczeń, warto pamiętać o niezwykle ważnej rzeczy, mianowicie o tym, że światło jest dla nich tym, czym muzyka dla filmu – dodaje im charakteru, tworzy klimat i wydobywa piękno. Mając to na uwadze na pewno docenicie udział oświetlenia w kreowaniu nie tylko wnętrz użytecznych publicznie, ale i własnych domów.

bercal.pl